Gemensamt lån

Jag och min fästman ska separera (samboförhållande). Vi tog gemensamt ett billån för snart två år sen. Han står som ägare, jag har inget körkort och har inte åkt i bilen på 2 månader. Vi har också 3 andra gemensamma krediter. Han säger att han tar över bilen och lånet på den sedan delar vi det andra 50/50. Går det att skriva över billånet på honom fastän vi tog det gemensamt under andra (bättre) ekonomiska förutsättningar? Ytterligare fråga: Vi bor än så länge under samma tak. Är jag skyldig att betala av på billånet tills jag flyttar enligt sambolagen?

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen lagregel som ger din fästman rätten att överta lånet, utan det är upp till kreditgivaren att avgöra detta utifrån din fästmans ekonomiska förutsättningar. Avseende din andra fråga är inte Sambolagen tillämplig på bilen då Sambolagen enbart reglerar bostad och bohag. Så länge du står på lånet är du skyldig att betala det. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare