Rätt till laglott vid testamente

Min pappa har gått bort. Det hittades ett testamente som det stod att 100.000 skulle gå till en person. Vid en bodelning utfärdades det att pappas och mammas gemensamma pengar uppgick till 800.000 kronor. Pappa var gift med min mamma när han gick bort. I sitt förra äktenskap fick han ett barn med sin dåvarande fru. Jag bara undrar har jag som "pappas barn" rätt till att få ut några pengar ur testamentet? Även hans särkullabarn? Alltså om det finns någon lag som säger det?

Lawline svarar

Hej! Vid bodelningen så delas dina föräldrars gemensamma pengar enligt huvudregeln lika. Det betyder att din fars kvarlåtenskap uppgår till 400.000 kr. Halva den summan, 200.000 kr utgör er laglott, dvs. den del av arvet som ni barn har en ovillkorlig rätt till om ni begär det. Eftersom att testamentet som er far hade upprättat uppgick till 100.000 kr finns det alltså 300.000 kr kvar i dödsboet, alltså kränker inte testamentet er laglott. Personen som din far testamenterat till ska således få 100.000 kr. Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare