Dolt fel

Hej Jag har just köpt en lägenhet och har sett att fogarna i badrummet har gått isär. Kan jag kräva en kontroll av badrummet av tidigare ägare eller fastighetsbyrån? Detta för att säkerställa att fukt inte finns i väggar. Om fukt visar sig finnas, är det då mitt eller den gamla ägarens ansvar att renovera om badrummet?

Lawline svarar

Hej! Den som sålde lägenheten till dig ska stå för åtgärdskostnader om det handlar om ett dolt fel. Kontrollen av badrummet får du stå för själv men möjligtvis är även det en kostnad som skulle kunna täckas av säljarens betalningsskyldighet om det visar sig vara ett dolt fel. Kraven för att ett fel ska anses som dolt är att det inte ska ha gått att upptäcka innan. En köpare har skyldighet att undersöka lägenheten noga innan köpet och alla fel som skulle kunnat upptäckas efter en sådan undersökning är inte att se som dolda fel. Hade fogarna gått isär innan köpet kan det vara en omständighet som utvidgar köparens undersökningsplikt. Det kan nämligen tyda på att det finns fukt i badrumsväggarna och köparen bör då se till att badrummet blir ordentligt kontrollerat innan köpet. Vill du åberopa ett dolt fel behöver du reklamera köpet till säljaren när du har fått badrummet kontrollerat. Jag rekommenderar i så fall att du gör en skriftlig reklamation där du förklarar felet och yrkar avdrag på köpeskillingen. Kan ni inte komma överens så kontakta en advokat. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare