FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/04/2011

Angående yrkande om samtal med barn

Hej JAg har inte kvar alla mina handlingar från mina vårdnadstvister från Tingsrätten. Har jag rätt att bara ringa och beställa nya handlingar från Tingsrätten.Jag har ett pågående vårdnadstvist mål just nu. Kan man be sitt ombud att jag vill ha beslutat om att jag ska få prata privat med min dotter och tex skypa vi har inte haft eget samtal sedan hon var 7 år och socialen har brustit att stödja mej med det.Hur tänker man kring vittnen i huvudförhandling vilka vittnen är bättre.

Lawline svarar

Du kan ringa till tingsrätten och begära ut handlingar från dina tidigare vårdnadstvister. Du kan be ditt ombud att yrka att du ska få tala/skypa med din dotter ett visst antal gånger i veckan. Då jag inte vet varför du inte har vårdnaden nu är det svårt för mig att bedöma huruvida du har framgång med ett sådant yrkande. Ta upp denna fråga med ditt ombud. Jag kan inte heller svara på vilka vittnen som är "bäst" att åberopa d,å jag inte känner till bakgrunden till vårdnadstvisten. Tips är dock att man ska välja vittnen som har relevanta saker att säga, det ska inte vara fråga om smutskastning av motparten, då detta har en tendens att ge ett oseriöst intryck. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare