FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/04/2011

Våld mot tjänsteman - ringa brott eller brott av normalgraden?

Hej! Jag är en vanlig knegare på 21 år som har blivit anmäld för våld och hot mot tjänsteman. Jag är tidigare ostraffad. Jag var i bråk med en krogvakt o tumult uppstod i form av knuffar och en brottningsmatch där jag kämpade emot rätt bra, dock utan slag o sparkar. Jag undrar om detta brott är ringa eller normal o vad tror ni de blir för straff ungefär... Även hot mot tjänsteman också, tror inte de va nå grovt hot, kommer inte ens ihåg. Var berusad. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Brottet våld mot tjänsteman beskrivs i 17 kap. 1 § brottsbalken. Du hittar bestämmelsen här: https://lagen.nu/1962:700#K17P1S1. Brottet förutsätter våld eller hot om våld mot tjänstemannens person. Det våld som förutsätts för att gärningen ska vara straffbar kan jämföras med misshandelsbrottet. Det krävs att man åtminstone gjort sig skyldig till ringa misshandel. I lagkommentaren beskrivs att undanträngande av en tjänsteman eller ryckningar/slitningar i dennes kläder i allmänhet inte utgör våld mot tjänsteman. Med andra ord måste våldet vara allvarligare än så för att det ska vara brottsligt enligt detta lagrum. En knuff *kan* däremot vara tillräckligt för att dömas för ringa våld mot tjänsteman. Det kan också vara tillräckligt att betvinga någons rörelsefrihet. I rättsfallet NJA 1992 s. 528 dömdes en person för ringa våld mot tjänsteman (enligt 17 kap. 1 § brottsbalken) efter att personen tagit ett tag om en tjänstemans överarmar och knuffat denne ifrån sig. Tjänstemannen fick inga synliga skador men hade enligt ett läkarintyg fått en muskelbristning. Det hade därför varit intressant att veta om krogvakten fick några skador eller smärtor efter den händelse som du beskriver. För att ett hot ska omfattas av paragrafen ska det vara av särskild karaktär. Det är inte vilka kommentarer eller förolämpningar som helst som omfattas. Hotet ska vara ett *hot om våld* och det ska vara av sådan art att det är ägnat att framkalla allvarliga farhågor att hotet skall verkställas. Du beskriver att ni har knuffats och brottats ordentligt men att några slag eller sparkar inte har utdelats. Vidare påstås du ha hotat krogvakten. Eftersom du inte minns något hot och därför inte heller har kunnat närmare beskriva detta har jag ingen möjlighet att bedöma om hotet är straffbart enligt denna paragraf. Gällande våldet (bestående av knuffar och brottning) är det troligt att det är sådant våld som omfattas av paragrafen. Även om vakten inte orsakats några skador/smärta har dennes rörelsefrihets betvingats genom brottningen och därför borde handlandet inrymmas under denna paragraf. Det är däremot svårt att klassificera om det rör sig om ringa brott eller brott av normalgraden eftersom jag inte fått några närmare omständigheter beskrivna. Om brottet anses vara av normalgraden är maxstraffet fängelse i fyra år. (Observera att domstolen har möjlighet att istället döma ut exempelvis villkorlig dom med samhällstjänst.) Om det anses vara ringa våld mot tjänsteman är straffet böter eller fängelse i högst sex månader. Trots att jag önskat fler omständigheter för att göra en säkrare bedömning, gör jag bedömningen (främst med hänsyn till att du tidigare är ostraffad men också med hänsyn till brottets straffvärde) att ett fängelsestraff för din del är högst osannolikt. Jag hoppas att mitt svar varit till din hjälp. Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare