Förskott på arv, förstärkt laglottsskydd och efterarvsrätt

Jag tänker flytta hem till min mamma. Min mamma är änka och vi är två syskon. Mamma vill ge bort sin bostadrätt till mig (värd ca 1 miljon,det enda hon äger). Är detta OK eller hur stor andel kan hon ge mig?

Lawline svarar

Hej! Din mor kan fritt förfoga över sin egendom och skänka dig hela bostadsrätten om hon så önskar, men en gåva av det slaget kan komma att få framtida arvsrättsliga konsekvenser för dig. De arvsrättsliga reglerna finner du i Ärvdabalken (ÄB)( https://lagen.nu/1958:637 ). Du och ditt syskon är bröstarvingar till er mor, d.v.s. er mors närmsta arvingar. Bröstarvingar tar lika lott efter arvlåtaren. Din och ditt syskons framtida arvslott, kommer alltså att vara hälften var av er mors kvarlåtenskap, se 2 kap. 1 § ÄB. Er mor kan dock fördela sin kvarlåtenskap på annat sätt t ex genom ett testamente. Även om testamente finns har dock bröstarvinge alltid rätt att få ut halva sin arvslott, den s.k. laglotten, se 7 kap 1 § ÄB. En gåva som din mor under sin livstid ger till dig, kommer enligt huvudregeln vid ett framtida arvsskifte att avräknas som förskott på ditt arv, se 6 kap. 1 § ÄB. Vad jag förstår av din fråga är bostadsrättens värde stort i förhållande till din mors samlade förmögenhet. Gåvans storlek kan göra att du i framtiden, inte kommer att kunna avräkna hela värdet av gåvan från din arvslott men enligt huvudregeln behöver du dock inte i framtiden återbära gåvan, för att kunna täcka upp skillnaden, se 6 kap. 4 § ÄB. Gåvan ska bara räknas som ett förskott på ditt arv om inget annat föreskrivs, d.v.s. din mor kan bryta denna presumtionen genom att t ex muntligen, i ett gåvobrev eller i ett testamente föreskriva att gåvan inte ska utgöra ett förskott på ditt arv, i så fall ska avräkning från ditt arv alltså inte ske, se 6 kap. 1 §. P.g.a. att bostadsrätten utgör den huvudsakliga delen av din mors förmögenhet, kan dock reglerna om det förstärkta laglottsskyddet, i 7 kap. 4 § ÄB, komma att aktualiseras vid ett framtida arvsskifte. Reglerna om förstärkt laglottsskydd, finns för att en arvlåtare inte ska kunna kringgå reglerna om bröstarvinges laglottsskydd och reglerna kan tillämpas även om din mor föreskriver att gåvan av bostadsrätten, inte ska ses som ett förskott på ditt arv. Det förstärkta laglottsskyddet innebär att en gåva under arvlåtarens livstid, som är att jämställa med ett testamente, ska återbäras till dödsboet om någon av bröstarvingarna inte kan få ut sin laglott. Alternativt kan gåvomottagaren bli skyldig att utge ersättning till den bröstarvinge som inte kan få ut sin laglott. En förutsättning för att reglerna om förstärkt laglottsskydd ska kunna tillämpas är att gåvogivarens avsikt med gåvan, har varit att ordna hur gåvogivarens kvarlåtenskap ska fördelas efter dennes död. Det finns två typfall när reglerna om förstärkt laglottsskydd tillämpas. Dels gåvor som ges när givarens död är nära förestående och dels gåvor som innebär att givaren behåller den huvudsakliga nyttan av gåvan, fram till sin död. Av det första typfallet följer alltså, att om din mors hälsa är dålig och hon därför förväntar sig att avlida inom kort, kan reglerna om det förstärkta laglottsskyddet komma att tillämpas. I.o.m. att du ska flytta hem till din mor är det svårt att bedöma huruvida hon kommer att anses behålla den huvudsakliga nyttan av bostadsrätten, även efter att hon har gett den till dig. Reglerna kan komma att tillämpas, om de fördelar din mor har av bostadsrätten efter att hon har gett den till dig, anses vara större än den uppoffring det innebär för henne att skänka den till dig. Detta kommer att bli en eventuell framtida bedömningsfråga, där man bl.a. kommer bedöma hur stor uppoffring det är för din mor att du flyttar hem och hur stor nytta hon har av lägenheten efter hon har skänkt den till dig. Den konsekvens reglerna om det förstärkta laglottsskyddet alltså kan få för dig, är att du i framtiden kan bli tvungen att antingen återbära bostadsrätten, eller utge ersättning till ditt syskon, för att ditt syskon ska kunna få ut sin laglott, efter er mor. En sista omständighet som ytterligare kan komplicera förhållandena, är att du nämner att din mor är änka. Du skriver dessvärre inte i frågan om det är er far hon är änka efter, eller om hon var gift med någon annan som har avlidit och det framgår ej heller hur arvet fördelades efter hennes tidigare man. Tillföll hennes tidigare mans kvarlåtenskap, henne i egenskap av hustru, kan det finnas personer som har efterarvsrätt, efter hennes tidigare man, se 3 kap. 1 och 2 §§ ÄB. Är det t ex er far, som er mor är änka efter och tillföll kvarlåtenskapen efter honom er mor, så har du och ditt syskon som bröstarvingar till er far, rätt att få ut arvet efter er far, vid er mors död. Enligt huvudregeln kommer då hälften av kvarlåtenskapen efter er mor, anses utgöra, arvet efter er far, vilket du och ditt syskon, som bröstarvingar till er far delar lika på. Din mor minskar genom en gåva av bostadsrätten, väsentligt värdet av hennes egendom. Detta kan då leda till att ditt syskon inte kommer kunna få ut efterarvet, efter er far, eller enbart kommer att kunna få ut ett mycket litet efterarv. I sådana fall kan 3 kap. 3 § ÄB, komma att tillämpas. Lagrummet innebär att ditt syskon vid beräkningen av efterarvet ska kompenseras, för värdeminskningen som gåvan innebar. I första hand ska kompensationen ske genom att ditt syskons arvslott blir större, och din arvslott blir mindre. Kan inte ditt syskon kompenseras på detta sätt, kan du dock i vissa fall bli skyldig att återbära gåvan. Det är många omständigheter du inte nämner i frågan, t ex vem er mor är änka efter, hur arvet fördelades efter hennes tidigare man, vad syftet med gåvan är etc. Då jag inte vet dessa omständigheter och framförallt inte vet vad din mor vill uppnå med att skänka bostadsrätten till dig, kan jag inte ge några råd om hur stor andel av bostadsrätten hon bör skänka till dig. Jag hoppas dock att jag genom att ha gjort dig medveten om reglerna om; förskott på arv, det förstärkta laglottsskyddet och efterarvsrätt, har gett dig information som kan underlätta din mors beslut. Väcker mitt svar nya frågor eller undrar du över något annat, så får du gärna skriva in igen. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare