FrågaEKONOMIÖvrigt23/01/2006

Condictio indebiti (felaktig utbetalning)

Hej. Sitter just nu i en för mig stor knipa. I brevet jag har i handen kan jag läsa följande: "Om kassan rättar sitt beslut innebär det också att du felaktigt fått ersättning med 48.0 dagar, totalt 30128kr brutto. Detta handlar alltså om att jag erhållit 48dagars a-kassa år 2004. Jag hade/har också en enskild firma som jag bedriver. Tack vare detta vill de nu återkalla 30.128kr från mig. Pengar som jag en gång fått rätt till, men som nu skall betalas tillbaka. De skriver själva så här, jag citerar: Kassan har den 8 november 2004 beslutat att du är berättigad till ersättning från och med den 16augusti. Kassan har nu funnit att beslutet blivit oriktigt på grund av uppenbart felaktig rättstillämpning. Jag har aldrig tjänat några pengar på företaget. Jag har också under den tiden jag varit arbetslös varit 100% tillgänglig på arbetsmarknaden. År 2004 gick företaget 4883kr back. Nu till frågan, har de rätt att göra så här? Vad kan jag som vanlig medborgare göra för att detta inte skall gå igenom? Jag skall naturligtvis bestrida detta, men jag tror mig veta att de inte ger upp i första taget. Vad bör jag göra efter jag bestridit detta beslut? Mvh D.V

Lawline svarar

Hej I detta fall rör det sig troligen om "condictio indebiti" dvs felaktig utbetalning. Om utbetalningen grundat sig på uppgifter som varit riktiga och som beror på ett misstag från A -kassan så är du troligtvis i god tro. Huvudregeln vid condictio indebiti är dock att betalningen skall gå åter. Det finns dock undantag från detta. För att du skall ha rätt till att behålla pengarna skall du vara i god tro vid mottagandet och ha inrättat dig i god tro. För att inrätta sig i god tro skall man tex ha flyttat över pengarna till ett sparkonto eller ha använt pengarna på annat sätt. Man tar här även hänsyn till partsförhållandet och tidsapekten vilket torde tala till din fördel. (se NJA 2001 s 353) Om A-kassan hävdar att du varit i ond tro, alltså vetat om att utbetalningen skett felaktigt, måste de bevisa detta. Jag råder dig att kontakta en advokat för närmare information om hur du skall gå tillväga. Om du har lust kan du dock försöka ringa till A-kassan och åberopa ovanstående och se vad de säger. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare