Är barnbarn efterarvingar?

Ang. efterarvinge. Är ett barnbarn efterarvinge? Barnbarnets förälder som är barn till den avlidne lever. Den avlidnes maka lever. Det finns inga särkullsbarn och inget testamente

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ja, barnbarn är efterarvingar. I situationen du beskriver kommer den avlidnes maka ärva allt först eftersom inga särkullsbarn och inget testamente finns (Ärvdabalken 3:1). När hon sedan avlider ärver barnet, men om detta avlidit under tiden ärver barnbarnet (Ärvdabalken 2:1). Barnbarnet ärver alltså först när både efterlevande makan och barnet (barnbarnets förälder) avlidit. Om du vill veta mer om arvsordningen så finns Ärvdabalken här https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar,
Linn TorstenssonRådgivare