Syskons efterarvsrätt

Hej. Först lite historia: Min far (avled 1997) hade bara ett syskon, min faster. Hon var gift med med en man (han hade både hel- o halvsyskon) som avled 2001. Dom hade bara ett barn, en son, som avled 2009. Han var ensamstående utan barn och ärvdes av min faster. Min faster har nyss avlidit och min fråga gäller arvsrätten. Jag är närmaste anhörig till min faster. Har min fasters avlidne mans syskon el. deras arvingar någon arvsrätt? Enl. uppgifter jag fått från andra ska dom ha rätt att ärva 50% av arvet efter min kusin, (som tillföll min faster). Har försökt läsa lagtexer men blir inte klokare för det. Tacksam om ni kan hjälpa mej att reda ut vad som gäller.

Lawline svarar

Hej! Rätten till arv regleras i Ärvdabalken (ÄB) ( https://lagen.nu/1958:637 ). Då din fasters man avled 2001, tillföll kvarlåtenskapen efter honom din faster. Eftersom de var gifta hade hon rätt till hans kvarlåtenskap, enligt 3 kap. 1 § ÄB. När deras gemensamma son (din kusin) avled 2009, tog din faster hela arvet efter honom, eftersom din fasters man var avliden, se 2 kap 2 § ÄB. När arvet nu ska fördelas efter din faster har din fasters mans syskon, inte någon rätt till arvet efter din kusin. Hela arvet efter din kusin tillföll nämligen din faster med full äganderätt, enligt 2 kap. 2 § ÄB. Däremot har de en rätt till efterarv efter din fasters man, enligt 3 kap. 2 § ÄB. Denna efterarvsrätt förverkligas enligt huvudregeln genom att hälften av kvarlåtenskapen efter din faster ska tillfalla din fasters mans syskon, se 3 kap. 2 § ÄB. Undantag finns dock från denna huvudregel, om egendomsförhållandena såg annorlunda ut efter din fasters mans död. Utgjorde arvet efter din fasters man en större eller mindre kvot, än hälften av din fasters egendom, efter hans död, har hans syskon nu rätt att ärva den kvoten av din fasters kvarlåtenskap. D.v.s. om t ex 40 % av värdet, av din fasters egendom, efter din fasters mans död utgjordes av hennes arv efter sin make, har nu fasterns mans syskon rätt att ärva 40 % av kvarlåtenskapen efter din faster. Det finns även undantagssituationer, då syskonen har rätt till en större eller mindre del än hälften av kvarlåtenskapen efter din faster i efterarv, som beror på händelser som har skett mellan din fasters mans död och din fasters död. Har din faster, genom att t ex skänka bort egendom till dig, väsentligt minskat sin egendom, ska din kvotdel av kvarlåtenskapen efter henne minska och din fasters mans syskons kvotdel av hennes kvarlåtenskap öka, se 3 kap. 3 § ÄB. Har boet istället, sedan din fasters man avled 2001, genom arv, gåva, testamente eller genom din fasters eget förvärvsarbete ökat i värde, ska denna värdeökningen tillfalla dig och inte din fasters mans syskon, se 3 kap. 4 § ÄB. Eftersom att din faster ärvde din kusin, så finns en möjlighet att denna undantagsregel kan vara tillämplig, beroende på om boet ökat i värde sedan 2001 eller ej. Är ingen av dessa undantagsregler dock tillämpliga, så ska hälften av kvarlåtenskapen efter din faster tillfalla din fasters mans efterarvingar (d.v.s. hans hel- och halvsyskon och avlidna syskons avkomlingar). Resten av kvarlåtenskapen efter din faster tillfaller dig eftersom din far är avliden och din faster inte har några bröstarvingar i livet, se 2 kap 2 § ÄB. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare