God man/förvaltare och LVU

Min dotter är fyllda 30 år och har två barn. Hela sitt liv har flickan levat i samhällets utkant. Idag är hennes situation total katastrof. Hon är dömd för ringa misshandel mot den yngste sonen och för nätbedrägerie och hon har lyckats dra på sig skulder om ca 200 tkr. Jag och min särbo har ställt upp med mat, kläder och boende, men ingenting blir bättre. Till största delen beror det nog på att vi båda tror att dottern lider av mytomani. Efter många brev och mail lyckades vi till slut få kontakt med både socialtjänsten och psykikatrin och bokade in möte med flickan. Idag är det tredje gången hon ställer in mötet. Får hon fortsätta så här kommer både hon och barnen att gå under. Vi undrar därför om man tvångsmässigt kan få flickan under god man alternativt förvaltare samt om vi ska göra en formell anmälan om att hon inte kan handha sina barn. Vänliga hälsningar Kjell Hammarberg och Agneta Thörnberg

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vad gäller din dotter finns möjlighet att hon kan få en god man eller förvaltare utsedd. Att en god man utses bygger på frivillighet från din dotters sida, annars kan tingsrätten utse en förvaltare förutsatt att behovet finns. Det ni kan göra är att vända er till kommunens överförmyndare eller överförmyndarnämnd och lämna in en ansökan. Tingsrätten fattar sedan beslut i frågan. För barnen gäller att insatser skall, så långt det är möjligt, göras i samförstånd med barnens vårdnadshavare. Om detta inte räcker eller inte fungerar av någon anledning och det finns risk för att barnens hälsa eller utveckling skadas kan barnen omhändertas enligt Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Anmälan om att barnen eventuellt far illa görs till socialtjänsten. Hoppas mitt svar har hjälpt er!
Kerstin EifrémRådgivare