Vägrad uthyrning av bostadsrätt

Hej! Jag har en kompis som har köpt en lägenhet och vill hyra ut den i andra hand, han som är ordförande i bostadsrättsföreningen vill inte godänna detta, han säger också att om hennes syster bor där kommer han skicka kronofogden på dom, har han rätt att göra såhär?

Lawline svarar

Hej, Bostadsinnehavarens rätt att hyra ut sin bostadsrätt regleras i 7 kap 10 § Bostadsrättslagen https://lagen.nu/1991:614#K7P1S1 Där stadgas att bostadsrätten endast får hyras ut i andra hand om styrelsen har givit sitt samtycke till detta. Observera att det alltså är styrelsen som skall fatta beslut om detta och inte styrelseordföranden ensam. Skulle styrelsen inte ge sitt medgivande till en uthyrning av bostadsrätten får bostadsrättshavaren ändå hyra ut lägenheten förutsatt att hyresnämnden lämnar tillstånd till uthyrningen se 7 kap 11 § samma lag https://lagen.nu/1991:614#K7P11S1 Sådant tillstånd ska lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för uthyrningen och föreningen inte har befogade skäl att vägra ge sitt samtycke. Befogade skäl tar sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer, dennes betalningsförmåga skulle kunna vara ett skäl att vägra uthyrningen. Vad som avses med att bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl kan variera och får bedömas från fall till fall men som första utgångspunkt menas med detta t.ex om föräldrar låter sina barn hyra en mindre läenhet eller om man har köpt en lägenhet för att bosätta sig där när man pensioneras. Det är dock vanligt i bostadsrättföreningar att det står inskrivet i stadgarna vad föreningen anser vara andra beaktansvärda skäl, t.ex att man har fått tillfälligt arbete på annan ort eller ska genomföra studier på annan ort. Huruvida styrelsen i din väns förening har fog för att vägra en uthyrning av hennes lägenhet går inte att bedöma utifrån informationen i din fråga. Dock är detta ett beslut för styrelsen och alltså inte en fråga för honom att avgöra personligen. Jag rekommenderar dig att vända dig till hyresnämnden om det är så att ni anser att föreningen inte har befogade skäl att vägra uthyrningen. Lycka till!
Martina BlombergRådgivare