Förskott på arv - gåva till bröstarvinge

Hej! Min mycket gamla mamma (änka) som har drygt 500.000 kr på banken vill absolut ge mig 100.000 kronor som ersättning, innan hon går bort, för att jag hjälpt henne väldigt mycket under de senaste tio åren. Efter hennes död, menar hon, ska jag och min enda syster dela på de drygt 400.000 kronor som då finns kvar. Kan jag ta emot denna gåva utan att det dras bort från mitt framtida arv? Min mor säger uttryckligen att jag ska betrakta gåvan som en ersättning för alla utgifter och insaster jag gjort under åren.

Lawline svarar

Hej! Du och din syster, är din mors närmsta arvingar (bröstarvingar), se 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)(https://lagen.nu/1958:637). Huvudregeln är att det som en arvlåtare under sin livstid ger en bröstarvinge, ska räknas av från bröstarvingens arv, se 6 kap. 1 § ÄB. Detta gäller dock bara om det inte framkommer annat, vid gåvotillfället eller av gåvans art. En gåva på ett så betydande belopp torde ses som förskott på arv om inget annat framkommer. Säger din mor uttryckligen att du inte ska betrakta gåvan som förskott på arv, gäller detta . D.v.s. då ska det inte avräknas från ditt arv. Att ha rätt i sak och att få rätt i en eventuell tvist, är dock två skilda saker. Skulle det i framtiden uppstå en arvstvist mellan dig och din syster, kan det bli svårt för dig att bevisa att din mors avsikt med gåvan inte var att det skulle vara ett förskott på ditt arv om hon bara har uttryckt detta muntligen till dig, vid gåvotillfället. För att undvika den situationen rekommenderar jag din mor att antingen i samband med att hon ger dig gåvan, låter det komma tydligt till uttryck i ett gåvobrev, att gåvan inte ska ses som ett förskott på ditt arv, eller att hon låter detta komma till uttryck i ett testamente. Behöver hon hjälp med att upprätta ett gåvobrev eller testamente kan det vara bra att ta hjälp av en jurist. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare