Avstående från arv

Arvsavstående av fastighet till bröstarvingar gjordes av förälder i samband med bouppteckning, vid ena förälderns bortgång. I testamente skrivet 10 år senare åberopar den andra föräldern att det skall ses som förskott på arv. Inget gåvobrev skrevs vid boupptäckningen. >Tacksam för er synpunkt.

Lawline svarar

Hej, Något som kan aktualiseras då förälder ger gåvor till sina barn är presumtionsreglerna i ärvdabalken (ÄB) för förskott på arv. Enligt 6 kap. 1 § ÄB skall vad en arvlåtare givit bröstarvinge under sin livstid gälla som förskott på arv och räknas av på dennes arvslott. Detta är dock endast en presumtion som kan komma att brytas om förälder tydliggjort att gåvan ej är att se som förskott på arv. Detta behöver inte göras i samband med själva genomförandet av gåvan utan kan göras i efterhand genom att man förslagsvis upprättar och undertecknar en handling innehållande en förklaring att viss gåva inte är ett förskott på ett framtida arv. Avstående från arv betraktas i civilrättslig mening som en gåva vilket leder till att det kan räknas som ett förskott på arv. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare