Umgängesrätt.

vill gå till TR utan ombud för att få till stånd ett umgängesschema...inga konflikter kring vårdnad eller boende.men min f.d. vill jag ska vara helgpappa det acc. jag inte..flickan är 2,5 år..förslag från FR finns men mamman vägrar skriva på...har jag nån chans?mvh kim

Lawline svarar

Hej, Umgängesrättsfrågor är alltid komplicerade, särskilt när det gäller så unga barn. Då du inte nämner några detaljer kan jag beröra några huvuddrag vad gäller familjerättsliga principer, vårdnadsfrågor samt umgängesrätt. Som utgångspunkt är det viktigt att betona att det handlar om att ert barn har rätt att umgås med er och inte tvärtom. Vad som menas med det är att det är barnets bästa och barnets intressen som både familjerätten och domstolen ser till. Man tar alltså hänsyn till om barnet skulle må bra av att ha umgänge med båda föräldrarna eller om endast en förälder bör vara närvarande. Jag vill också klargöra att om det skulle leda till en tvist så utgår svenska domstolar ifrån att barn behöver ha kontakt med båda sina föräldrar. Domstolen har också något som kallas för principalansvar och är skyldiga att utreda alla förhållanden som rör barnet och dess levnadssituation. Jag kan tyvärr inte svara bättre eller mer specifikt. Som regel är det bäst för alla parter om man kan komma överens om villkor då alla kommer att behöva leva med dom. En domstols dom kanske inte är vad någon part önskade sig och då är ingen nöjd. Jag tycker att ni ska försöka lösa er konflikt med hjälp av familjerätten. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare