Jämkning av testamente för utfående av laglott

Jag undrar över vilka skyldigheter den som utför en bouppteckning när det gäller att informera om möjlighet att jämka för bröstarvinge vid testamente samt informera när detta ska senast lämnas in?

Lawline svarar

Hej! Testamenten efter den avlidna ska bifogas i bouppteckningen enligt 20 kap. 5 § ÄB. Det är lämpligt om bröstarvingar vid bouppteckningssammanträdet gör gällande sin rätt till laglott enligt 7 kap. 3 § ÄB. Men bröstarvingars rätt att påkalla jämkning av testamente kvarstår i sex månader från det att arvingen delgetts testamentet. Den som utför bouppteckningen är därför i regel väldigt angelägen om att delge testamente så fort som möjligt för att tidsfristen ska börja löpa. Du finner ärvdabalken (ÄB) här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare