FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/03/2011

Bevisförvanskning Brb 15kap 8§

Jag blev kallad till förhör ang misstanke om smitning efter att ha stöttat till en annan bil. Jag gick ut från bilen och konstaterade att endast min bil hade fått en buckla på reg. skylten. Föraren i den andra bilen kom aldrig ur bilen utan körde vidare. Vid förhör fick jag se ett manipulerat foto som den andra föraren hade lämnat in som bevis. Enl honom skulle ett avtryck på mitt reg skylt blivit kvar på hans kofångare. Han hade dock gjort ett miss och vänt bilden fel, så att avtrycket blev ologisk, som jag märkte och informerade polisen om. Borde han inte åtalas för bevisförvanskning? Vem gör det i så fall, ska jag anmäla honom?

Lawline svarar

Hej! För att bli dömas som bevisförvanskning enligt brottsbalken BrB 15kap 8§ krävs det att någon förvanskar eller undanröjer äkta bevis eller åberopar falskt bevis med uppsåt att någon oskyldig ska fällas till ansvar. Bevis här avses varje föremål som är av betydelse i en brottsutredning. Att åberopa ett manipulerat foto med uppsåt att att du ska bli fälld till ansvar anses som objektiva och subjektiva rekvisit för brottet är uppfyllda. Föraren i andra bilen kan göra sig skyldig till bevisförvanskning om det är bevisat att du är oskyldig - se brottsbalken BrB 15 kap 8§ och "Brott och påföljder", Dahlström, Nilsson och Westerlund, s. 316. Om det är däremot bevisat att du är skyldig till smitning kan han straffas för falsk tillvitelse istället(BrB 15 kap 7§). Det som du kan göra är att du ska anmäla honom för bevisförvanskning. Det är polis och åklagarens uppgift sedan att utreda om han gjort sig skyldig till brottet och om åtal ska väckas mot honom. Med vänlig hälsning
Lan Le HuongRådgivare