Skadestånd vid säljarens avtalsbrott

Hej! Vi har köpt en bostadsrätt och vid köp fanns en vattenskada som skulle åtgärdas (och vara klar) till tillträdesdagen nu är så icke fallet och de blir klara ca 2 veckor senare. Kan detta vara skadeståndsberättigat?

Lawline svarar

Hej! En bostadsrätt utgör lösegendom och köplagen (KöpL) ska därmed tillämpas vid köp av bostadsrätt. Lagen hittar du på https://lagen.nu/1990:931 Att lägenheten är behäftad med vattenskada innebär att lägenheten behäftad med fel vid köpet. I ditt fall har säljaren åtagit sig ansvar att avhjälpa felet och avhjälpandet ska ske inom skäligt tid efter reklamationen om felet enligt 37§ KöpL. Eftersom ni har kommit överens om att säljaren skulle avhjälpa felet och detta skulle vara klar till tillträdesdagen och säljaren har inte kunnat göra detta i tid så har du rätt till skadestånd enligt 40§ KöpL. Säljaren är skadeståndskyldig om han inte kunnat bevisa att det har förelegat ett hinder utanför hans kontroll som han inte kunde skäligen förväntas ha räknat med och vars följder kunde inte heller ha undvikit eller vunnit. Föreligger ett sådant hinder måste säljaren meddela dig om det. Underlåter han göra det har du rätt till ersättning för den skada som kunde ha undvikits om du hade fått meddelandet i tid enligt 28§ KöpL. Skadeståndets omfattning hittar du i 67§ KöpL. Det omfattar ersättning för bland annat utgifter, utebliven vinst och annan direkt eller inderekt förlust på grund av avtalsbrott från säljarens sida. Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare