Ändring av interimistiskt beslut

Då jag och min förra sambo ligger i vårdnadstvist om vårdnad och i och med detta så utdömde fortsatt gemensam vårdnad till att utredning är klar. Under detta fastställdes också att jag ska ha min pojk varannan helg. Dock önskar jag kunna ha ha han ibland i veckan eller på sportlov som nu. Detta hindras av modern som anser att hon kan bestämma detta själv, vad är mina och pojken rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår din berättelse har tingsrätten i er vårdnadstvist fattat ett s.k. interimistiskt beslut om vårdnad, boende och umgänge enligt 6 kap. 20 § Föräldrabalk (FB), se https://lagen.nu/1949:381#K6P20S1 Detta beslut ska gälla tills vidare, tills utredningen är avklarad och tingsrätten kan hålla en huvudförhandling. Du vill nu ha en ändring i umgänget med din son. Du kan begära av tingsrätten att fatta ett nytt interimistiskt beslut om umgänget där det kan fastställas att du kan träffa din son oftare än varannan helg (sista meningen i nämnda lagrum). Frågorna om vårdnad, umgänge och boende ska alltid undersökas i ljuset av barnets bästa enligt 6 kap. 2a § FB, se https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1 Det framgår inte hur gammal din som är men om han är tillräckligt gammal och mogen ska han höras inför rätten om sin situation. För detta års sportlov blir det troligtvis för sent för att en ny förberedelse tar ganska mycket tid. Innan det nya interimistiska beslutet fattas gäller tingsrättens beslut om vårdnad, boende och umgänge och ska verkställas enligt detta. Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare