FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/03/2011

Återkallande av vapentillstånd

Jag missade att ansöka om förnyelse av 5-årslicens för ett enhandsvapen. Detta innebar att jag nu är anmäld för olaga vapeninnehav. Jag missade tiden med två dagar. Detta var slarv och inget uppsåt från min sida. Hur går det med mina övriga vapenlicenser? Kommer de att återkallas? //

Lawline svarar

Hej,

Enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen, bör frågan om en persons fortsatta vapeninnehav regelmässigt omprövas när innehavaren dömts för allvarlig brottslighet exempelvis:
1. brott mot jaktlagstiftningen som medfört fängelsestraff,
2. brott mot vapenlagstiftningen som inte är att anse som ringa,
3. smuggling av skjutvapen,
4. djurplågeri,
5. våldsbrott som inte är att anse som ringa,
6. narkotikabrott eller
7. grovt rattfylleri.

Omprövning av tillstånd att inneha skjutvapen bör även regelmässigt ske när en tillståndshavare missbrukat vapen, åsidosatt bestämmelser för förvaring av skjutvapen, missbrukar alkohol, narkotika eller dopningsmedel eller drabbats av en sådan allvarlig sjukdom att lämpligheten att inneha skjutvapen kan ifrågasättas.

Hänsyn bör självfallet tas till omständigheterna i det enskilda fallet med avseende på bl.a. gärningens svårhetsgrad m.m. Uppsåtliga brott mot vapenlagens bestämmelser bör regelmässigt föranleda återkallelse, om inte gärningen av domstol bedömts som ringa. Fall som beror på förbiseende eller slarv bör i stället för återkallelse föranleda en erinran. Är det fråga om upprepade brott bör dock en strängare bedömning göras även i dessa fall.

Min bedömning är att dina övriga vapentillstånd inte kommer att förverkas på grund av din försenade tillståndsansökan, men att det troligtvis kommer att ske en annan bedömning om förseelsen upprepas.

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen hittar du här: http://www.polisen.se/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Forfattningar-och-lagar/Publicerat/FAPRPSFS1/RPSFS-200913---FAP-551-3/

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare