Särkullbarns arvsrätt

min mor har efter sin sambo genom testamente fått all kvarlåtenskap..fastighet etc. Det finns en dotter på den avlidna sambons sida, vad och hur mkt av detta har hon i alla fall rätt att få ? och hur går de till ?

Lawline svarar

Hej, För frågor gällande arv och testamente är ärvdabalken (ÄB) tillämplig. (https://lagen.nu/1958:637) Har arvlåtaren inskränkt bröstarvingars arvsrätt genom testamente har dessa alltid rätt till sin laglott, enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten består av halva arvslotten. Finns det en bröstarvinge till arvlåtaren har denne med andra ord rätt till hälften av den avlidnes kvarlåtenskap. För att få ut sin laglott måste man dock begära jämkning av testamente enligt 7 kap 3 § ÄB. Detta måste ske inom sex månader efter det att bröstarvingarna delgivits testamentet. Det är då tillräckligt att arvingen inom föreskriven tid ger testamentstagaren sitt anspråk till känna. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare