FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/03/2011

Skevdelningsregeln vid kortvariga äktenskap

Hejsan! För drygt två år sedan så gifte sig min pappa och hans fru. De har ett barn gemensamt. Min pappa köpte en lägenhet utomlands där endast han står på kontraktet, med pengar som han b.la ärvt av sin första frus mamma när hon dog, men även pengar som han själv sparat ihop innan äktenskapet. Han står även själv som ägare till två bilar som var köpta innan äktenskapet, och det är även han som själv står som hyrestagare på deras nuvarande hyresrätt. De ska nu skilja sig, och det är tvist om alla ägodelar samt om vårdnaden. Måste de dela på alla ägodelar även om min far står ensam på alla kontrakt och dessa var köpta och påskrivna innan äktenskapet. Kan frun få ensam vårdnad, även om det endast är han som har ett jobb, han som har all det ekonomiska ansvaret och även hans namn som står på hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår ifrån att de inte har upprättat något äktenskapsförord eftersom att ingenting tyder på det. Det spelar för det första ingen roll vem som står på kontraktet, vem som har betalt egendomen eller när den införskaffades. Finns inget äktenskapsförord betraktas all egendom som inte är enskild egendom som giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning så ska makarnas giftorättsgods ingå 10 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning delar man på giftorättsgodset, alltså har din fars fru enligt huvudregeln rätt till hälften av egendomen. I din fråga tycker jag mig kunna utläsa att din far är mer förmögen än sin fru. Om så är fallet har lagstiftaren ordnat med en möjlighet jämka resultatet av en bodelning om det anses oskäligt med hänsyn till bl.a. äktenskapets längd och makarnas ekonomiska omständigheter. Man har alltså velat förhindra att en make efter ett kortvarigt äktenskap "skiljer sig till" pengar och därför infört den s.k. skevdelningsregeln i 12 kap. 1 § ÄktB. Man har ansett att gränsen för kortvariga äktenskap går vid 5 år. Men regeln är tänkt att användas som en trappa, så efter 2 års äktenskap ska t.ex. 2/5 av giftorättsgodset ingå i en bodelning. Denna regel ska dock inte användas på bostad och bohag som de har köpt för gemensam användning. Om den ena maken har fört in egendom till ett mycket större värde i äktenskapet än den andre make, kan även det vara ett skäl för jämkning enligt skevdelningsregeln. Eftersom att jag inte vet särskilt mycket hur egendomsförhållandena ser ut och dylikt är det svårt att säga hur resultatet skulle bli. Skevdelningsregeln fungerar heller inte som en strikt tabell utan bygger på en helhetsbedömning, vilket gör det hela ännu svårare. Beträffande vårdnaden är huvudregeln att den ska vara gemensam. För att ena föräldern ska få ensam vårdnad krävs det speciella omständigheter. Det kan vara t.ex. missbruksproblem eller mycket stora samarbetssvårigheter mellan föräldrarna. Att bara en av föräldrarna har jobb eller står på hyreskontraktet är inte tillräckligt. Du hittar äktenskapsbalken här https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar
Oscar SundholmRådgivare