UPPSÄGNINGSTID FÖR INNEBOENDE

Hej, jag ska ev flytta in som inneboende hos en person. Hyresvärden sa att vi skulle skriva på¨ett kontrkat och att uppsägningstiden är 3 månader. Jag undrar kan man verkligen ha så pass lång uppsägningstid om man bor inneboende, det är ju inte riktigt som en riktig bostad, då man inte delar någonting med någon.

Lawline svarar

Hej, En inneboende räknas som en vanlig hyresgäst. I Jordabalken 12:4 (tolfte kapitlet, fjärde paragrafen) har man satt en kortaste uppsägningstid på tre månader. Lagen är tvingande. Att din hyresvärd vill ha en uppsägningstid på tre månader är alltså helt normalt. En kortare tid hade inte varit tillåten. Frågan har tidigare behandlats på lawline (http://lawline.se/answers/7914). Hoppas att du är nöjd med svaret. Ställ gärna ytterligare frågor. Vänligast,
Hampus SabelRådgivare