Samäganderätt till fastighet

Hej! Jag skulle gärna vilja ha svar på en fråga. I ett samboförhållande äger parterna hälften var av fastigheten. Parterna ska gå skilda vägar därför den ena parten träffat en annan och båda vill bo kvar i fastigheten. Problemet är att A inte har möjlighet av ekonomiska skäl att köpa ut den andra medan B har den möjlighet att lösa ut den andre. A vill att de ska renovera fastigheten först och därefter sälja huset medan B vill inte det utan vill renovera när B bor i fastigheten. Kan domstolen tvinga parterna att sälja fastigheten eller kan domstolen på något sätt tvinga A eller B att agera på annat sätt??

Lawline svarar

Hej! Då ni båda äger fastigheten har ni samäganderätt till denna, 1 § lag om samäganderätt https://lagen.nu/1904:48_s.1 Sambolagen tillämpas inte i detta avseende. En av delägarna kan enligt 6 § hos tingsrätten ansöka att fastigheten skall utbjudas till försäljning. Den andra delägaren kan endast motsätta sig detta om det finns synnerliga skäl. I rättspraxis anges att synnerliga skäl främst torde avse ett särskilt dåligt konjunkturläge eller andra speciella förhållanden som gör en försäljning förlustbringande. Skäl av social natur omfattas inte. (Se NJA 1974 s. 490, NJA 1979 s. 562). Domstolen kan inte på något att sätt tvinga parterna att agera. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare