Uppvisande av väska i butik

Hej! Idag var jag på ICA Maxi och handlade. Väl framme vid kassan bad kassörskan mig om lov att få titta i min väska som jag hade med mig. Har de rätt att göra det, d.v.s. har jag rätt att neka dem? Om det i stället hade varit fråga om en ordningsvakt, hade jag då haft rätt att neka denne? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Du har ingen som helst skyldighet att visa upp innehållet i väskan om du blir tillfrågad, vare sig för butiks- eller vaktpersonal. Du har inte heller någon skyldighet att stanna kvar för att invänta polis, och de kan inte tvinga dig till detta. Om polis kommer krävs att du är skäligen misstänkt för brott för att polisen skall ha rätt att kroppsvisitera dig(titta i någons stängda väska är en form av kroppsvisitation). Det har dock godtagits att polisen kroppsvisiterat en person, när enda grunden för misstanke varit att personen hade vägrat öppna väskan först för varuhuspersonal, och sedan för polis. Polisen har alltså med andra ord rätt att titta i din väska. Bestämmelser om kroppsvisitation finns i rättegångsbalkens 28 kapitel (http://www.lagen.nu/1942:740). Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare