Ändring av vårdnad

Hej. Min man har 2 barn 7 och 4 år, gemensam vårdnad med ex frun. Hon ska nu flytta till annat land utanför EU och vill då att vi står för hälften av kostnaderna för barnens flygresor till henne ca 5 ggr per år. Vi menar att hon får betala då hon valt att flytta. Min man vill ansöka om enskild vårdnad då hon kommer att bo utomlands i minst 2 år, vilka chanser har han att få det? Nu bor barnen varannan vecka hos oss och hos exet.

Lawline svarar

Hej! Det är omöjligt för mig att svara på hur stor din mans chans är att få ensam vårdnad om sina barn då domstolen alltid göra en samlad bedömning av alla relevanta omständigheter i det enskilda fallet. Till att börja med vill jag säga att alla beslut i frågor rörande vårdnad, boende och umgänge avgörs utifrån vad som anses vara barnets bästa enligt 6 kap 2 a § Föräldrabalken. Vid bedömningen av vad som anses vara barnets bästa beaktar domstolen en mängd olika faktorer som de väger mot varandra. Domstolen ser bland annat till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, barnens vilja med beaktande av deras ålder och mognad samt om föräldrarna har samarbetssvårigheter gällande barnen som bidrar till att gemensam vårdnad inte fungerar. Samarbetssvårigheter kan tyda på att det är bäst för barnen att den ena föräldern ensam tilldöms vårdnaden. 6 kap 5 § Föräldrabalken stadgar att om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och någon av dem vill ha ändring så skall rätten besluta om vårdnaden ska vara enskild eller gemensam. En ansökan om enskild vårdnad skall sändas till tingsrätten i den ort där barnen har sin hemvist. Om rätten finner att vårdnaden inte bör vara gemensam skall den bedöma vem av föräldrarna som bör tilldömas vårdnaden enskilt. Återigen är det omständigheterna i det enskilda fallet som blir avgörande. Dock brukar domstolen regelmässigt beakta olika principer. Värt att nämna är den så kallade kontinuitetsprincipen som innebär att ett barn inte bör ryckas upp från den miljö som barnet är van vid och hänsyn skall tas till var barnen har bott och vilken omställning det skulle innebära för barnet att ryckas upp ur denna miljö. Detta kan i ert fall indikera på att din man bör tillerkännas ensam vårdnad då hans ex fru har planer på att flytta utomlands. Sammanfattningsvis gör således rätten en bedömning av vårdnadsfrågan utifrån vad som kan anses vara bäst för barnen och det krävs rätt mycket för att domstolen skall tillerkänna en förälder enskild vårdnad. Länk till Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381#K6 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare