SAMBO - SAMBOEGENDOM

Jag är sambo och ska nu köpa ett hus,min sambo har stora skulder sen tidigare så jag ska köpa huset ensam.Om jag ensam står för lån lagfarter kontrakt är huset mitt då? Eller måste det skriva ett avtal? kan min sambos skulder bli en risk för huset? Kan jag bli tvungaen att betala min sambos lån? pengarna är använda innan vi blev ett par.

Lawline svarar

Jag tolkar det här som två olika frågor. Den första gäller huruvida en sambo kan köpa och äga en fastighet själv. Den andra frågan handlar om huruvida en sambo kan bli betalningsansvarig för den andra sambons skulder. Bestämmelserna angående sambor finns i Sambolagen, https://lagen.nu/2003:376 Enligt 3§ utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Om du skulle köpa huset för att ni båda ska bo där skulle huset utgöra samboegendom. Huset skulle under samboförhållandet fortfarande vara din egendom, men vid ett eventuellt upphörande skulle din sambo kunna begära bodelning och då, med avräknandet av skulder, ha rätt till halva fastigheten. Enligt 9§ är detta dock möjligt att avtala bort genom att ni skriver ett avtal som stadgar att bodelning inte ska ske (sambolagen avtalas bort) eller att viss egendom (i detta fall fastigheten) inte ska ingå i bodelningen. Detta är ett så kallat samboavtal och de formkrav som finns är att det ska vara skriftligt och undertecknat av båda parter. Var och en svarar för sina egna skulder och en sambo kan inte bli betalningsskyldig för ett lån taget av den andre sambon. Vid en eventuell utmätning kan det å andra sidan ligga svårigheter att bevisa vem som äger vad om man bor tillsammans, se 4:19 utsökningsbalken, https://lagen.nu/1981:774. Sambos har ingen försörjningsplikt gentemot varandra.
Lovisa HellqvistRådgivare