Förskott på arv

Min mor avled 1979. Min far lever än 86 år gammal.Vi är tre syskon. Far kan inte bo kvar i sitt hus. Hans största önskan är att ett av barnbarnen tar över det med cirka halva taxeringsvärdet.Är det bäst att sälja till lågt pris eller ge det som gåva?Eller en kombination? Ska vara enskild egendom och inte anses vara förskott på arv. Hur gör man på bästa sätt? Idag oklart om alla tre syskon inte har några invändningar mot detta.

Lawline svarar

Huvudregeln är att gåvor som en förälder under sin livstid ger till sina barn presumeras vara förskott på arv, enligt Ärvdabalken 6 kap 1§. Om arvlåtarens avsikt inte var att ge ett förskott på arv utgör gåvorna dock inte sådant förskott. I gåvobrevet kan din far göra förbehåll om att gåvan ska vara enskild egendom och att den inte ska vara förskott på arv. Att enbart sälja fastigheten till ett lågt värde kan vid en senare bedömning komma att ses som ett förskott på arv. Det är av vikt att förbehållet sker skriftligen då det är den som fått gåvan som måste bevisa att det var arvlåtarens avsikt att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare