Återvinning till konkurs av levererade varor

Om man som företagare har gjort en beställning av varor, varorna har blivit betalda i förskott och blir sedan levererade. Samma dag som leverans underrättas företaget om att det levererande företaget sedan 1 vecka tillbaka har blivit satt i konkurs. Konkursförvaltaren vill nu ta tillbaka de levererade varorna. Vad gäller?

Lawline svarar

När ett konkursbeslut har fattats förlorar gäldenären rätt att förfoga över sin egendom. Istället utses en konkursförvaltare som ska ta över konkursboet och omvandla dess tillgångar till kontanta medel. Om gäldenären trots detta förfogar över egendomen finns det regler som anger vad som kan återvinnas i en konkurs. Dessa finner man i 4 kap Konkurslagen, https://lagen.nu/1987:672#K1P1S1. Huvudregeln är enligt 4 kap 5 § KonkL att en rättshandling skall gå åter om den på ett otillbörligt sätt gynnat en borgenär framför andra samt att den gynnade borgenären insett eller borde insett att gäldenären var i konkurs. Här uppstår alltså frågan huruvida du ansetts vara i så kallad ond eller god tro om konkursen när du beställde och betalade varorna. Om du anses vara i "ond tro" d.v.s. du borde insett att företaget var i konkurs skall varorna återvinnas till konkursboet och du får då en oprioriterad fodran(för din betalning av varorna i förskott) i konkursen förutsatt att du inte har någon annan rätt (förmånsrätt) i konkursen. Reglerna om hur pengar ska fördelas mellan borgenärer, som du då blir när dina varor måste återvinnas till konkursboet, finner man i Förmånsrättslagen, https://lagen.nu/1970:979. En förmånsrätt kan vara särskild eller allmän. Har du en särskild förmånsrätt som t.ex. en kvittningsrätt innebär det att du har en bättre rätt än andra borgenärer. Din fråga ger för lite information för att avgöra om du har en sådan rätt. Du är välkommen att höra av dig igen om du har någon fråga kring detta. Lycka till!
Martina BlombergRådgivare