Särkullebarns rätt i förhållande till efterlevande make

Jag är särkullebarn och min pappa har gått bort. Hans fru åberopar ÄB 12:2 men har satt in alla sparpengar i 25 år på egna konton. Min pappa har ingenting på sina konton. Han hade mycket större inkomst under hela deras äktenskap. Kan man verkligen anse det de har sparat gemensamt som hennes giftorättsgods? Hur går jag till väga för att ifrågasätta denna uppdelning? Behövs en skiljeman? I ett ganska nytt testamente nämns endast en tomt som enskild egendom, men att allt annat ska delas lika mellan arvskretsarna. De hade ungefär lika mycket pengar med sig i boet.

Lawline svarar

Hej, Innan man fördelar tillgångarna efter en avliden person som varit gift måste man göra en bodelning enligt 9 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods enligt 10 kap ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som inte utgör enskild egendom. Efter att skulder dragits bort från tillgångarna läggs sedan båda makarnas giftorättsgods samman för att sedan delas lika dem emellan enligt 11 kap 2-3 §§ ÄktB. Den hälft som utgör den avlidne makens giftorättsgods utgör dennes kvarlåtenskap som skall fördelas mellan dennes arvingar. Som du skriver så har den efterlevande maken rätt att begära att var och en behåller sitt giftorättsgods vid en bodelning och alltså inte att detta skall läggas samman och delas lika mellan båda sidorna enligt 12 kap 2 § ÄktB. Det krävs dock trots denna begäran att det görs en uppteckning över vilka tillgångar som tillhör dödsboet och vilka som utgör den efterlevande makens tillgångar. Du som dödsbodelägare kan vända dig till Tingsrätten för att få en boutredningsman utsedd. Boutredningsmannen kommer "utreda" dödsboet, alltså avgöra vad din far har för tillgångar och skulder m.m. och kan även svara på vad som skall tillfalla dig och vad som skall tillfalla din fars efterlevande maka. Det låter i mina öron något tveksamt att hon skulle kunna hävda att all din fars egendom förutom den enskilda egendomen skulle vara hennes giftorättsgods. Detta får dock avgöras utifrån eventuella testamenten dem emellan samt övriga överenskommelser angående deras egendomsfördelning. Lycka till! Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare