FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/08/2006

Gåvoskatt?

Vad behöver jag tänka på om jag vill skänka vår bostadsrätt lägenhet till våra barn? Vi bor själva i en villa. Barnen är i åldern 21 - 25 år. Ett av barnen bor i lägenheten idag. Vi har tänkt värdera lägenhten och låta honom som bor i lägenheten idag bo kvar. Han får då lösa ut sin syster med halva beloppet av värdet. Får vi ge gåva på detta vis utan att betala skatt? Vad gäller rättsligt?

Lawline svarar

Hej! Numera betalas inte längre någon skatt på gåvor, vilken togs bort för ett tag sedan. Era barn behöver därför inte betala någon gåvoskatt. Den enda skatten som kommer att aktualiseras är skatt på den vinst er son gör vid en eventuell framtida försäljning. Man beaktar då det pris ni erlade vid ert köp och de totala intäkter sonen får när han säljer lägenheten. Mvh
Rådgivare