När går risken över till köparen?

Jag köpte en eletrisk häcksax, men det skulle ta cirka 4 veckor innan den skulle komma. Jag ber säljaren att leverera häcksaxen till mig så fort den kommit in till affären. Vi bestämmer också att jag skall betala den när den är på plats hemma hos mig. En dag när jag kommer hem från jobbet, efter cirka en vecka efter jag betällt häcksaxen, ringer min mobil och då frågar säljaren mig om vad jag tyckte om häcksaxen som han levererat samma dag, (men jag vart inte hemma när han levererade den) Den har då blivit stulen. Så jag undrar vad gäller här? Är jag skyldig att betala för häcksaxen trots att jag inte mottagit någon? Och han har ju levererat den till mig även då jag inte var hemma, efter en vecka, och han sa att det skulle ta 4 veckor.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Din fråga gäller ett köp mellan en näringsidkare(alttså säljaren) och en konsument( alltså du) och konsumentköplagen KKL ska därför tillämpas. Enligt 4§ KKL skall varan hållas tillgänglig för avhämtning där säljaren vid köpet hade sitt affärsställe om inte annat följer av avtalet. Här har du och säljaren kommit överens om att varan ska lämnas hemma hos dig då ska den överenskommelsen gäller. Enligt 6§ samma lag anses varan avlämnad när den har kommit i köparens besittning, det vill säga när du faktiskt har rådighet över varan. Att du inte var hemma när varan levererades kan inte anses att varan överlämnats. Säljaren har en skyldighet att upplysa dig om när varan ska levereras. Säljaren borde t.ex ringt dig innan och berättat om när varan skulle levereras. I och med att säljaren inte gjort allt i sin makt har varan inte ansetts som överlämnats till dig. Enligt 8 § KKL är du skyldig att betala varan om den kommit bort bara i fall varan redan i din besittning. I ditt fall har du inte varan i din besittning när den kommit bort är du inte skyldig att betala för varan. Risken har inte gått över till dig. Det som du skulle kunna göra är ta kontakt med säljaren och berätta för dem om vad som hände med elektroniska saxen och vad som gäller enligt konsumentköplagen. Hoppas allt ska lösa sig sen! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare