Internationell upphovsrätt - skyddstid för litterära och konstnärliga verk

Hej, jag har en fråga om upphovsrätt. I Sverige praktiserar vi ju 70 års "karens" innan ett konstnärligt verk är upphovsrättsfritt, men vad gäller vid utgivning av böcker och texter skrivna av utländska medborgare. Ett konkret exempel är Mathatma Gandhi. Han dog 1948 och upphovsrätten skulle enligt svensk lag utgå 2018. Men enligt exempelvis den här sajten - http://www.livemint.com/2008/12/29232525/Copyright-on-Gandhi8217s-wo.html - så gick det ut 2008, efter 60 år, med hänvisning till vad jag förstår är amerikansk lag..? Gäller de lagar som finns i utgivarens land (i vårt fall i Sverige, alltså 70 år), eller gäller de lagar som finns i upphovsmannens land (i det här fallet Indien)? Hoppas på svar! Med goda hälsningar, - Johan.

Lawline svarar

Sverige är bundet av Bernkonventionen för skydd av litterära och konstnärliga verk vilket innebär att svenska verk har skydd i de länder som ingår i konventionen och verk från dessa länder har skydd i Sverige. Huvudprincipen är att skyddet i vart och ett av dessa länder ska motsvara det skydd som landets egna upphovsmän har, vilket kallas principen om nationell behandling. Det finns dock vissa minimi-rättigheter som skyddet inte får underskrida. Det stämmer att upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död enligt den svenska Upphovsrättslagen. (URL 4 kap 43§) Följande regel återfinns dock i 3 § Internationell upphovsrättsförordning (1994:193): "Skyddet enligt svensk lag ska inte gälla när skyddstiden i verkets hemland har gått ut." (se https://lagen.nu/1994:193) Denna bestämmelse bygger på art 7.8 Bernkonventionen som föreskriver att skyddstiden bestäms av lagen i det land där skydd påkallas men skall, om inte detta lands lagstiftning föreskriver annat, inte överskrida den skyddstid som gäller i verkets hemland. Vad som är att se som "verkets hemland" står i 3§ 2 och 3 stycket och det är i stort sett det land där verket först gavs ut eller upphovsmannens hemland. Sverige, Indien och USA är anslutna till Bernkonventionen. Om Indien är att se som verkets hemland och skyddstiden 60 år enligt indisk lag ska alltså skyddet upphöra även i Sverige efter 60 år. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare