Bil och lån vid samboegendom

Hej, En bekant ska separera och är troligen i en ekonomiskt jobbig sits. Hon är sambo. De har två gemensamma barn. Hon står på ett lån och betalar ca 2600 kr/mån. För lånet har köpts en tv och en bil under deras samboende. Bilen står på sambon. Han vill ha bilen och anser att hon ska stå kvar på lånet efter separationen. Vad säger lagen om lånet som tagits för att köpa bilen bla? Jag vet inte om lånet är ett "billån" eller vanligt banklån. Är det verkligen så att han kan ta bilen då han står som ägare och hon ska stå för "sina" skulder i denna situationen? Mycket tacksam för svar, Marie Karlsson

Lawline svarar

Hej! Eftersom din bekant är sambo finns reglerna om vilken egendom som ska delas mellan dem när de separerar i sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Den egendomen som ska ingå vid en bodelning är den gemensamma bostaden och bohaget, alltså möblerna. Bostaden och bohaget måste dock ha inhandlats för att de ska ha det gemensamt, alltså under tiden som de var sambos, 3 och 5-6 paragraferna sambolagen. En bil ingår tyvärr inte i samboegendomen enligt 7 paragrafen sambolagen och då inte heller lånet till den. Lånt som är taget för att köpa in egendom som hör till den gemensamma bostaden eller bohaget ska vara med i uppdelningen mellan dem. Kan hon bevisa att lånet var till att köpa saker som ska vara med i samboegendomen så ska lånet också delas upp. Vad det gäller bilen så kan hon påstå att hon har dolt samägarrätt, alltså att de egentligen äger den tillsammans. Det borde hon kunna bevisa om lånet som hon har tagit vad det som betalade bilen. Det är lagen om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1) som ska användas och de anses då tillsammans vara ägare till bilen. Det är hon som måste bevisa att det föreligger dold samäganderätt. Skulle inte han ha betalat något för bilen så kan hon försöka få det till att det bara är hon som är ägare men det är mycket svårare speciellt om han står som ägare. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare