FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/12/2005

3:12-reglerna

Hej! Idag är det ju så att reglerna för fåmansbolag (3:12) syftar till att hindra ägare av fåmansbolag att omvandla tjänsteinkomster (beskattas som inkomst av förvärvsarbete med en skattesats kring cirka 57 procent) till lägre beskattade kapitalinkomster (beskattas med 30 procent). Är det möjligt och framförallt lagligt att starta ett aktiebolag (dotterbolag) på Gibraltar, som sedan tar över modern (det befintliga) för att på så sätt få loss pengarna? Vilken är den vanligaste metoden att få ner skatten?

Lawline svarar

Hej! Jag kan dessvärre inte besvara din fråga eftersom den i praktiken är oerhört komplex. Jag vill rekommendera dig att söka juridisk expertis på området för att få ett uttömmande svar. För att kunna ge ett tillfredställande svar krävs vidare mer information. Exempelvis information om storleken på den eventuella förmögenhetsöverföringen. Detta för att avgöra vilket alternativ som vore lönsamt. Det kan nämnas att det finns olika, lagliga, metoder för att kortsiktigt skjuta upp beskattningen. Exempelvis används s k holdingbolag. Vidare kan det vara viktigt att uppmärksamma att 3:12 reglerna kommer att ändras efter årsskiftet. Bl a kommer beräkningen av kapitalvinstbeskattad utdelning att ändras. Efter årsskiftet utgörs gränsbeloppet av ett schablonbelopp om ett och ett halvt inkomstbasbelopp, ca 64 500 kr. Lättnadsbeloppet borttas men istället blir beskattningsunderlaget 2/3, dvs 2/3 av 64 500 kr beskattas med 30% eller med andra ord 64 500 beskattas med 20 %. Utdelning som överstiger gränsbeloppet beskattas i inkomstslaget tjänst utan uttag av arbetsgivaravgifter. Vidare kommer intäkten av en avyttring av ett bolag att helt beskattas i inkomstslaget tjänst, dock max till 100 inkomstbasbelopp. Den tidigare uppdelningen mellan inkomstslaget kapital och tjänst försvinner.
Sofia FjellandRådgivare