Inbördes testamentes upphörande vid separation

Vi vill ogiltigförklara ett inbördes testamente enl 11:8 då samboförhållandet upphörde för 10 år sedan. Vem betalar ev rättegångskostnader?

Lawline svarar

Hej, Då ett samboförhållande upphör finns en presumtion i 11 kap. 8 § ärvdabalken för att ett inbördes testamente inte längre skall gälla. Du behöver med andra ord inte vidta några rättsliga åtgärder för att ogiltigförklara testamentet utan då förhållandet upphört saknar testamentet verkan. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare