Bodelning gemensam bostad

Hej! Jag har en yngre släkting som just köpt ett bostadsrättshus tillsammans med sin blivande sambo. Släktingen har gått in med mycket mer pengar som insats medans blivande sambon bara gått in med en liten summa. Båda står som ägare till bostadsrättshuset, 50% var. Om de separerar, delar de då lika på försäljningssumman?

Lawline svarar

Hej, Eftersom det handlar om sambor blir Sambolagen https://lagen.nu/2003:376 tillämplig. Vid ett samboskaps upphörande kan bodelning ske om någon av parterna begär det, enl 8§. Vid en bodelning skall samboegendomen delas upp. Enligt 3§ utgör samboegendom gemensam bostad och bohag som införskaffat för gemensamt bruk. Vid en eventuell bodelning har samborna således rätt till halva värdet var av bostadsrättshuset efter att lån kopplade till huset täckts, oavsett parternas insatser vid förvärvet. Sambolagen är dispositiv, dvs den går att avtala bort. För att undvika en oönskad delning vid ett samboskaps eventuella upphörande kan enligt 9§ ett avtal om att bodelning inte skall ske eller att exempelvis bostaden inte skall medräknas tecknas, ett sk samboavtal. Avtalet skall vara skriftligt och undertecknas av båda parter. Med Vänlig Hälsning,
Lina HjorterRådgivare