FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/02/2011

Parkeringsskada

Jag var på väg till jobbet och skulle parkera på min parkeringsplats. Plötsligt kände jag en stött i bilens högra sida. Jag stannar och ser vad som hänt och ser då en bil med sin front mot din bils högra sida. Den andra föraren har beskrivit att hon står parkerad i en parkeringsficka. Hon sticker ut med nosen 3-4 dm då det är en snödriva bakom henne i parkeringsfickan. Hon har bilen på tomgång och med handbromsen i. Hon beskriver att hon ser mig komma in på parkeringsområdet och att jag kör nära bilarna på höger sida. I samband med att jag ska parkera stryker du i hennes front med min högra sida, påstår hon. Jag har skickat fotografier till försäkringsbolag som visar att krock uppstod ca 180 cm in på körbanan och att min motpart var ca 1/3 av sin bils längd på utanför parkeringsrutan. Försäkringsbolag meddelade mig att jag var vållande och efter att jag ifrågasatt deras beslut ändrade de sig och nu är ingen vållande. Min skada är omfattande och de kräver självrisk på 7500 kr skickar gärna e-post med bilder vill gärna ha en juridisk och oberoende bedömning MVH

Lawline svarar

Hej, Då den andra bilen stod stilla och det således var du som körde in i den parkerade bilen kommer det vara du som anses vållande av olyckan. Möjligtvis kan man argumentera för att den andra föraren var medvållande i och med att han stod så långt ut i körbanan, däremot kommer du inte med framgång kunna hävda att den andra föraren ensamt varit vållande till olyckan enbart av det faktum att denna parkerat bilen felaktigt. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare