FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/02/2011

Rimligheten i domstols beslut

Hej. Jag undrar om det finns någon slags praxis, när det gäller bedömningen av rimlighet i en dom eller ett beslut? Om jag klagar hos JK, ska de då väga in huruvida ett tidigare beslut är rimligt, eller lutar man sig bara mot lagtext och bevisning? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen praxis vad avser rimligheten i en dom. Däremot tolkar domstol lagregler så att de ska få ett så rimligt beslut som möjligt. Varken domstol eller JK kan dock gå emot en lagregel för att få till ett rimligare beslut. Det yttersta ansvaret för att de regler vi har för med sig rimliga beslut är Sveriges riksdag, som kan ändra och stifta nya lagar för att åstadkomma en ”korrekt” lagstiftning och därigenom korrekta beslut. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare