Samboavtal och rätten att bo kvar

Jag vill skilja mig från min sambo men min sambo vill inte. Vi bor i lägenheten som jag köpte när vi började bo tillsammans och jag äger 100% av den. Vi har redan samboavtal som inte gällar sombolagen (2003:376). Hur kan jag tvinga min sambo att flytta ut från min lägenheten? Vi har ett gemensamt barn mellan oss.

Lawline svarar

Hej! Om jag förstått din fråga rätt så har ni ett samboavtal som sambolagen inte ska tillämpas för avtalet. Jag har inte uppgifter om detta avtal men enligt sambolagen 9§ kan man avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Om ni redan avtalat om att vid bodelning ska du få ta över lägenheten då har inte din sambo rätt att bo kvar där. Om det inte står så i avtalet då ska reglerna i sambolagen (2003:376) tillämpas. Angående din fråga om hur du kan tvinga din sambo att lämna lägenheten så gäller först och främst ditt samboavtal om vem som har rätt att bo kvar i lägenheten. Det är dock värt att märka att ni har ett gemensamt barn. Om barnet bor hos din sambo så är det stor sannolikt att din sambo får ta över lägenheten. Din sambo ska i så fall betala motsvarande belopp till dig för att få bo kvar i lägenheten (17§ sambolagen). Om det är hos dig barnet bor hos då har du rätt att bo kvar i lägenheten. Detta regleras i 22§ sambolagen och man kan inte avtala bort 22§ sambolagen. Syftet med 22§ är att skydda den som fått vårdnaden om barnet inte ska stå utan bostad för sig själv och för sitt barn. Om ni inte kan komma överens om detta, så föreslår jag att ni vänder er till tingsrätten där ni bor och begära ett beslut om vem som ska ha rätt att bo kvar i lägenheten. Har rätten beslutat om detta, är den andra skyldig att lämna lägenheten genast enligt 29§ sambolagen. Om du har rätt att bo kvar i lägenheten och din sambo vägra att flytta ut då kan du gå till polisen och be om hjälp med detta. Hoppas att jag besvarat din fråga. Återkom gärna om du har flera funderingar! Med vänlig hälsning
Lan Le HuongRådgivare