Krav för bouppteckningsman

Hej ! Måste alla dödsbodelägare vara överens om vilken bouppteckningsman som skall utses eller kan den efterlevande makan besluta detta själv utan godkännande från övriga dödsbodelägare?

Lawline svarar

Hej! Enligt 20:2 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 skall dödsbodelägarna som har egendomen i sin vård, boutredningsman eller testamentsexekutor utse två kunniga och trovärdiga gode män att förrätta bouppteckningen. Dödsbodelägare kan inte vara bouppteckningsman men i övrigt finns inga krav. Det finns heller inget krav på att alla dödsbodelägarna skall vara överens om valet. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare