Förskott på arv - Viljeförklaring

Jag fick överta en sommarstuga av min far år 2001, då värd ca 2,5 miljoner kronor. Min far dog 2010 och nu hävdar mina syskon att stugan är förskott på arv och vill ha sin andel. Det finns ett brev där far uttryckligen skriver att sommarstugan inte ska vara förskott på arv. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att gåvor som den avlidne har gett till sina barn skall räknas som förskott på arv. Detta gäller dock inte om arvlåtaren har uttryckt sin vilja att det inte skall vara ett förskott på arv. Se 6:1 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 Det finns inget formkrav för hur viljeförklaringen skall ges utan det kan ske både skriftligt och muntligt. Det spelar heller ingen roll om viljeförklaringen ges i anslutning till att gåvan ges eller vid ett senare tillfälle. Brevet är alltså ett giltigt bevis på att sommarstugan inte är ett förskott på arv. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare