Hur påverkar en snatteridom utbildning och framtida anställning

hej. Jag är 19 år och sedan tidigare ostraffad. Jag kommer förmodligen bli dömd för snatteri, jag var 18 när brottet begicks, och har nu några frågor om det. 1, jag pluggar till sjuksköterska och undrar om jag kan bli avstängd från utbildningen på grund av mitt brott? 2, jag har csnlån och måste söka nytt till hösten, kan mitt brott innebära några komplikationer för att få beviljat lån? 3, hur mycket svårare kommer jag ha att få sommarjobb, tex inom äldrevården? Kollar alla arbetsgivare upp sina arbetssökande? Om jag inte ännu hunnit bli dömd när jag söker jobb och får ett, kommer arbetsgivaren då bli meddelad om att jag har snattat?

Lawline svarar

Du kan inte bli avstängd från din utbildning om du blir dömd för snatteri. CSN grundar din ansökan om studiemedel b.la. på dina tidigare studieresultat. Att du blivit dömd för snatteri har ingen betydelse för din ansökan. Det är svårt att på förhand bedöma hur svårt du kommer ha att få ett sommarjobb. En arbetsgivare inom äldreomsorgen har ingen rätt att begära ett utdrag på dig ur belastningsregistret. Om du däremot ska jobba med barn eller inom psykiatrin t.ex. äldrepsyk kommer arbetsgivaren inhämta utdrag ur belastningsregistret. Om du inte ska jobba med barn eller inom psykiatrin, kan det förekomma att arbetsgivaren ber dig att själv begära ett intyg från rikspolisstyrelsen om att du är ostraffad. Det är upp till arbetsgivaren att bedöma om detta är nödvändigt eller ej och det sker således inte vid varje anställning. Om du blir uppmanad att visa upp ditt utdrag ur belastningsregistret och arbetsgivaren får kännedom om ditt brott, är det inte heller säkert att detta kommer medföra att du är oanställningsbar. Det är upp till arbetsgivaren att bedöma om den fortfarande vill anställa dig. Inom stat och kommun finns dock vanligtvis riktlinjer för vilka brott som kan "accepteras". Arbetsgivaren kommer inte bli meddelad om att du blivit dömd för snatteri. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare