FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/02/2011

Bodelning och olovligt förfogande

Min fd fru låter mig inte hämta mina saker. Det gäller egendom för drygt etthundratusen kr och alla mina privata papper, samt mitt fd företags fullständiga dokumentation. Jag hann bara hämta kläder och en vecka senare bytte hon dörr och lås och vägrade släppa in mig. Har haft vårdnadstvist och har via denne advokat försökt få bodelning sedan dec- 09, men fd frun vägrar ta tag i det, hon påstod först att hon släng mina saker och senare att jag hämtat allt då jag flyttade. Såg i höstas att fd frun har sålt en av mina saker på blocket och jag har fått skulder då hon slängt post som inte hängde med i eftersändningen, därefter anmälde jag för egenmäktigt förfarande. Tiden går dock utan att något händer och jag undrar nu om det finns något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Om din fru vägrar att medverka till bodelning kan du ändå få en sådan till stånd om du inger en ansökan till tingsrätten och begär att tingsrätten ska utse en bodelningsförrättare. Bodelningsförättarren kommer att försöka få er att enas och om det inte går kommer han att fatta ett beslut i bodelningsfrågan utifrån lagen och praxis. Kostnaderna för bodelningsförrättaren är ni solidariskt ansvariga för oavsett vem som givit in ansökan. Har din fru sålt och/eller slängt dina saker berövar hon dig din rätt till sakerna och har gjort sig skyldig till olovligt förfogande enligt Brottsbalken 10 kap 4 §: “Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.” Har du redan polisanmält händelserna så kan vi hoppas på att åklagare väcker åtal för begångna brott och att du kan kräva skadestånd i samband med detta. Du kanske kan ringa och höra med polisen om vad som händer i ärendet och eventuellt försöka säkerställa bevisning. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare