Värdeutveckling av förskott på arv

Mina föräldrar funderar på att ge ett av sina tre barn förskott på arv. Mina föräldrar är 65 och 63 år och har förhoppningsvis 20 år eller mer kvar att leva. Hur beräknar vi på bästa sätt värdeutvecklingen av ett eventuellt förskott på arv, då 500,000 idag troligtvis är mer värt den dag båda våra föräldrar är borta och bouppteckning ska upprättas.

Lawline svarar

Hej! När man beräknar förskott på arv så ska avräkningen ske på egendomens värde vid mottagandet enligt 6 kap. 3 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637 . Man tar alltså inte hänsyn till eventuell värdeförändring eller inflation utan använder sig av samma summa som då gåvan gavs oavsett tiden som förflutit, i ert fall 500 000. Detta gäller om inget annat är föreskrivet. Vill era föräldrar räkna med en annan summa, skulle de exempelvis kunna upprätta ett testamente i vilket de talar om hur de vill att värdet på förskottet ska beräknas. Hoppas svaret varit till hjälp. Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare