förskott på arv

Min far (86 år) är sambo sedan knappt 5 år tillbaka. Nu vill hans sambo köpa hans hus (marknadsvärde ca 6 milj) för taxeringsvärdet. Min bror och jag skulle då få en summa pengar (okänt hur mycket)vardera. Okänt om det finns testamente. Hur kan det påverka vårt kommande arv? Och kan vi protestera emot försäljningen till ett pris lägre än marknadsvärdet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken gäller att gåvor till bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv efter arvlåtaren om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Reglen innebär att om du och din bror får pengar vid fastighetsförsäljningen, kan detta avräknas vid beräkningen av era andelar efter er fars bortgång. För att undvika detta kan er far i gåvobrev föreskriva att pengarna från fastighetsförsäljningen inte ska anses som förskott på arv. Er far är fri att sälja fastigheten till underpris eller ge bort den genom gåva till sin sambo och därmed minska sina barns framtida arv. du kan alltså inte rättsligt hindra din far från att sälja huset under marknadsvärdet.
Lina RadovicRådgivare