Tolkning inbördes testamente

Hej ! vi har levt som sambor i 40 år och upprättat innebördes testamente med fri förfoganderätt av all egendom Gäller detta då bankmedel och fonder Mvh

Lawline svarar

Hej, Testamentets betydelse är helt beroende på dess formulering. Det normala när man upprättar ett inbördes testamente och beslutar att ens sambo skall motta "all egendom" med fri förfoganderätt, i fall att någon av samborna avlider, måste anses syfta till just all egendom. Det skulle då innebära att även enskild egendom, bankmedel och fonder skulle ingå i den egendomsmassa som efterlevande sambo mottar med fri förfoganderätt. Att egendomen mottas med fri förfoganderätt innebär att sambo har möjlighet att förfoga över denna efter tycke under sin livstid men inte har möjlighet att testamentera den vid sin död. Egendomen kommer vid efterlevande sambos död att fördelas genom efterarv till den först avlidna sambons arvingar. Om sambo vid tillfället då denne avlider har bröstarvingar har dessa alltid möjlighet att påkalla jämkning av testamentet för att få ut egendom som motsvarar värdet av dennes laglott. Laglotten består av halva arvslotten. Om det finns två bröstarvingar består laglotten om en fjärdedel av kvarlåtenskapen, vardera. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare