Förskott på arv till barnbarn?

Vi är 3 syskon. För tio år sedan sålde vår far hus mark till vår systers son minderårig vid tillfället och idag ålder 12år hus och mark. 2010 avlider vår far min bror och jag får ej ut arv då det inget finns då vår systers son står som ägare till hus och mark. När jag gick till advokat sa han att det hade gått för lång tid köpet hade gjorts för 10 år sedan innan vår far avlider, kan ej släppa riktigt detta kan detta stämma?

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kap 1 § Ärvdabalken krävs att gåvan (fastigheten) ska ha givits till en bröstarvingen, det vill säga dig eller något av dina syskon, för att det ska räknas som förskott på arv. I detta fall sålde din far huset och marken till sitt barnbarn, din systers son, och därför kommer det inte att avräknas såsom förskott på arv oavsett hur lång tid det har gått sedan köpet. _Vänligen,_
Josefina BlomRådgivare