Fritidshus ingår i samboegendom

Hej! Jag och min sambo flyttade ihop till en lägenhet. Innan vi träffades hade han en sommarstuga. Vi beslutade att flytta in i den och bygga om den till ett permanenthus. Vi har tagit gemensamma lån och min sambo har byggt ut huset. I dag är det ett permanentboende. Om vi separerar i framtiden. Har jag rätt till halva huset eller har min sambo hela ägenderätten utifrån att han ägde fritidshuset innan vi blev sambo?

Lawline svarar

Hej! Som huvdregel när sambos separerar så räknar man bara in bostad och bohag som paret har bott i, alltså i ert fall er lägenhet och möblerna i den. Ni måste också ha köpt lägenheten och möblerna för att gemensamt använda dem, 3 paragrafen sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Bestämmelser om vad som är den gemensam bostad finns i 5 paragrafen och vad som är det gemensamma bohaget i 6 paragraferna sambolagen. Enligt 7 paragrafen sambolagen så räkans inte egendom som tills största del används till fritidsändamål. Att fritidsbostaden kan användas permanent har ingen direkt betydelse, utan det är bara den bostaden som ni bor permanent i, alltså där ni är folkbokförda som ska räkans som gemensam bostad. Det finns andra möjlighet att dela på bostaden förutom enligt sambolagen och det är om du kan bevisa att ni äga bostaden gemensamt även om den sambo står som ägare. Det kan du göra genom att bevisa att det finns dold äganderätt och då anses ni båda vara ägare och då tillämpas lag om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1). För att bevis att du har dold äganderätt till fastigheten ligger bevisbördan på dig och det görs en individuell bedömning för just ert fall. Det som talar för att ni skulle ha dold samäganderätt är att ni har tagit gemensamma lån och att du därmed har varit med och finansierat huset. Det är svårt att säga hur det skulle gå i ditt fall men det finns några rättsfall som behandlar det här. I ett fall som har avgjorts av hösta domstolen så stod kvinnan som ägare av en fritidsfastighet och hade betalat hela huset men hon och hennes sambo stod båda på lånet och säkerheten för lånet. I det fallet hade de gemsamt betalat räntor och amorteringar på lånet, mannen hade också utfört arbete på fastigheten men det tog inte domstolen hänsyn till utan bara lånet och betalningen. (Målnummer T 2684-07) Det är som sagt svårt att bedöma hur det skulle gå för dig men jag hoppas att du har fått lite klarhet och att det löser sig. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare