Sambo vill ej genomföra bodelning

Hur gör man för att "skiljas" från sin sambo om denne inte har egen försörjning och vägrar medverka? Kan sambon förhindra försäljning av bostad och bodelning?

Lawline svarar

Hej, Regler kring samboförhållanden finns i Sambolag(2003:376), SamboL (https://lagen.nu/2003:376) . Enligt 26 § SamboL är äktenskapsbalkens (ÄktB) regler för bodelningsförrättare tillämpliga även på ett samboförhållande. I 17 kap. 1 § ÄktB stagas att om makar inte kan enas om bodelning skall domstolen, på ansökan av make förordna någon att vara bodelningsförrättare. Enligt 17 kap. 5 § ÄktB skall bodelningsförrättaren se till att en bouppteckning förrättas. Makarna är då skyldiga att uppge nödvändiga upplysningar. Om en make underlåter att lämna upplysningar får domstolen, på ansökan av bodelningsförrättaren, förelägga och döma ut vite för att förmå maken att lämna upplysningar. Om makarna inte kan komma överens skall bodelningsförrättaren pröva sådana tvistiga frågor som är av betydelse för bodelningen. I sådant fall skall han i en av honom underskriven handling själv bestämma om bodelning, utefter äktenskapsbalkens regler. Sammanfattningsvis är mitt råd att om din sambo även fortsättningsvis är motvillig till genomförandet av en bodelning bör du hos tingsrätten ansöka om bodelningsförrättare. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare