Gåva av bil

Min pojkvän köpte en bil åt mig, han ägde den vid köpet, men skrev över bilen på mig, så nu är jag ägare. Vi har nu gjort slut och han vill sälja bilen och ha pengarna, men vad gäller egentligen, jag är ju bilens ägare,har han rätt till den för att han har betalat den? Vi var inte sambos, utan bodde var för sig. Behöver råd, för jag vill inte göra fel och få skulden för nånting

Lawline svarar

Även om din före detta pojkvän betalat för bilen, så är han inte dess ägare längre. Han gav bilen till dig såsom gåva när han skrev över bilen på dig. Bilen är alltså din med full äganderätt och du bestämmer huruvida du vill sälja den eller behålla den. Du har ingen skyldighet att ge honom pengar vid en eventuell försäljning då bilen inte är hans.
Lina RadovicRådgivare